lördag 7 juli 2007

This is my paradise..


London.... Jag älskar verkligen London. Att flytta hit var bland det bästa och svåraste besluten jag tagit. Stockholm och London är så olika, människorna är så olika, samhällets uppbyggnad är så olikt. Men den multikulturella stadens blandninga av chavsen, the eastenders, indierna, de rika, medelklassen, jamaicanerna, kickersarna, turisterna och ett flertal andra grupper utgör London och står för vad London är idag. Den enorma folkmängden gör att alla vågar vara mer individuella och gör fler personliga val, både på gott och ont. I Sverige kändes det som att all var en slags tävling, eller nej, inte ens det. Utan där ska man ha samma sak på sig samtidigt för att passa in. Alla blir på något sätt kloner av varandra, och dem som inte är det blir på något sätt inte lika "balla" som klonerna. Tjejerna är täckta med smink, uppklädda till max och är väldigt överspända. Jag har hört att killarna anses bögiga, också uppklädda till max, pratar väldigt tillgjort på många håll och fetaste backslicken ger fetaste respekten.

Nu vet jag att inte hela Sverige är på det där sättet, men det är såhär min, och många andra som är svenskar som bor utomlands generella bild av Sverige och svenska ungdomar är. Sverige är ett väldigt vackert land, och missförstå mig inte, det finns många trevliga människor, men om folket bara skulle kunna spänna aaav lite! Okej, London är verkligen inte perfekt, men på något sätt mer avsänt, vilket är jätteskönt...

Se inte det här som ett slags påhopp, för det är det inte, det är bara min generella åsikt. Jag har tagit en bit ur Lilly Allens låt LDN som beskriver London på en rätt så aktuell nivå;

Sun is in the sky oh why oh why,
would I wanna be anywhere else?
Sun is in the sky oh why oh why,
would I wanna be anywhere else?

When you look with your eyes,
everything seems nice.
But if you look twice,
you can see it's all lies.

London kanske kan ses som en perfekt stad, men den är rätt sjuk på många sätt. 16-åriga tjejer blir gravida, för att de ska få en sk. "council-flat" av regeringen, tonåringar skjuts ihjäl ofta, pga att unga är väldigt aggressiva, lärarna på många skolor är på gränsen till sadister, segregationen av "the upper class" och medelklassen och arbetarklassen är mer markant bland ungdomar pga privatskolor. England är ganska konservativt, vilket både är positivt och negativt. Men skilldnaden är stor, men det märks mer och mer ju längre man spenderar tid här. Men London är nog inte värre än något annan stad eller land. Det är bara så att fler människor är samlade på ett ställe vilket gör att det dåliga blir mer synligt. Man kan ju ha i åtanke att mängden av hela Sveriges befolkning finns bosatt i London regionen.

Det var allt för idag, ett långt inlägg, hoppas det var lite intressant :) Hade så bra!

Yours truly...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Svar: Jag älskar hennes stil. Det är just det som gör henne snygg. I think.

Ditt: Har aldrig varit i London. Men planerar att åka dit. Det vore!

Anonym sa...

Åh, jag älskar London! Har varit där två gånger nu och vill helt klart tillbaka igen! Hur kan man inte älska den staden?! :)
Hur kom det sig att du flyttade dit?

(Svar)
Oj, grymt coolt ju! :D
Dom här i Knivsta blev dock lite förvånade när jag berättade nyheten, "Det måste ju betyda att dom körde in mot Knivsta?!" "Varför i allsin dar åker man in mot Knivsta för?!" Haha, man kan säga att Knivsta är en liten håla utanför Uppsala, så vi vart lite chockade :P
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Förhoppningsvis får jag, genom skolan, spendera en månad i London i vår. :) En bra möjlighet till att se om saker verkligen är bättre utomlands än dom är här i lilla Sverige.

Anonym sa...

jag vet. om bara svenskarna kunde släppa lös lite krut. de är kalla och man märker verkligen skillnad mot andra länder. usch, varför bor jag här?

Anonym sa...

you've got such a point there.

du formulerade det så mycket bättre än vad jag gjorde häromdan också xD.

"det som är så skönt med london och londonborna är att alla är så olika and there are so many of them. så om du skulle screw up eller totalt göra bort dig i typ kön på donken så VET du med all säkerhet att ingen bryr sig för typ en kvart innan så var det en full, fuckat klädd chav som stod precis där och skämde ut sig tio gånger mer än vad du nyss gjorde"

hmm lite rörigt förklarat ser jag nu men det var sent.